Tijd voor een update - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Cerise - WaarBenJij.nu Tijd voor een update - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Cerise - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update

Door: Cerise

Blijf op de hoogte en volg

05 December 2014 | Ghana, Takoradi

Het is alweer even geleden dat ik iets van me heb laten horen. Dit is goed nieuws denk ik, want het betekent dat ik te druk ben om te schrijven! Takoradi voelt zo langzamerhand aan als thuis. De dingen hier worden gewoon en ik heb mijn draai gevonden.

Op werk ben ik nu druk bezig met de Reading Club. 3 dagen per week help ik een groepje zwakke lezers met lezen. Het is erg mooi om te zien hoe snel deze kinderen vooruit gaan dankzij onze hulp. De kinderen merken nu zelf ook dat ze vooruit gaan en dit versterkt de motivatie alleen maar. Ik begin ook een echte band met deze kinderen te krijgen en dat maakt het werk extra leuk. Het is wel moeilijk om te zien dat sommige kinderen heel graag naar de Reading Club willen komen, maar dat de ouders/verzorgers ze tegen houden. Veel kinderen moeten na schooltijd namelijk in huis werken of dingen op straat verkopen. Door de Reading Club hebben ze hier minder tijd voor en dit zorgt ervoor dat sommige kinderen worden geslagen en gestraft wanneer ze thuiskomen na een sessie bij ons... Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat dit ervoor zorgt dat de kinderen erg timide en verlegen zijn en dat ze lang niet altijd komen opdagen voor de sessies.

Ook ben ik in de tussentijd voor de tweede keer naar het To Be Worldwide centrum in Cape Coast geweest. Deze keer was ik gelukkig niet ziek en heb ik me flink nuttig kunnen maken. Ik ben namelijk begonnen met de kleurcodering van de boeken daar. In Cape Coast gebruikten ze dit systeem nog niet en dit zorgde ervoor dat de kinderen niet goed wisten welke boeken er geschikt waren voor hun eigen leesniveau. Gewapend met een aantal rolletjes kleuren tape en een kopietje van de kleurensysteem ging ik dus samen met de bibliothecarissen van Cape Coast een begin maken met het coderen van de boeken. Dit bleek vreselijk veel werk te zijn. Zo ongeveer alle boeken stonden door elkaar en om het nog lastiger te maken was er geen goede schaar aanwezig om de tape te knippen.. Volgende keer neem ik dus maar een paar scharen mee! Daarbij zijn er vreselijk veel boeken, dus het duurt nog wel even voor we alle boeken een kleur gegeven hebben (de tape die we hadden meegebracht was natuurlijk ook bij lange na niet genoeg, dus volgende keer moet ik maar extra veel tape meebrengen).Verder ben ik nog bezig met de activiteiten kaarten en schrijf ik een uitgebreide handleiding over het centrum.
Per week komen er trouwens minstens 40 nieuwe kinderen zich inschrijven in het centrum en de laatste zaterdagactiviteit waren er meer dan 100 kinderen aanwezig! Er was letterlijk geen plek meer en soms zaten er 3 kinderen op 1 stoel.

Tegenwoordig geef ik 4 dagen in de week ook nog les aan een Indiër. dit doe ik buiten werk tijd, omdat een vriendin dit aan mij heeft gevraagd. Het gaat om een volwassen chefkok van een Indiaas restaurant die alleen Hindi kan spreken en lezen. Dit maakt het nogal lastig om recepten te lezen en inkopen te regelen in Ghana.. (Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe zo iemand in Afrika terecht komt). Ik leer hem nu dus in ieder geval lezen in het Engels. Het is best grappig om een keer een volwassen leerling te hebben, maar hij doet erg zijn best en leert ook heel snel!

Mijn sociale leven hier gaat ook goed. Ik loop elke donderdag 5 km hard in een groepje en ik ga daarnaast minstens 3/4 dagen per week naar de sportschool. Ik ontmoet elke dag nog leuke nieuwe mensen, maar heb ook een soort vaste groep vrienden. We houden we af en toe etentjes met vrienden of/en doen we ergens een drankje. Zondags ga ik meestal naar het strand of zwembad. Afgelopen weekend heb ik het hele weekend aan het strand doorgebracht. Heerlijk een weekend vol relaxen in de zon, kreeft en vis eten voor een habbekrats en 's avonds met een drankje bij een kampvuur zitten en naar de golven staren! Tja mijn leven hier in Ghana is lang zo slecht nog niet!

Fijne pakjesavond allemaal! Hier wordt de stad langzamerhand in kerstsfeer omgetoverd, met heuse kerstbomen met lichtjes en kerstmuziek.

Liefs!

  • 05 December 2014 - 16:47

    Rob En Corrie:

    Hoi Cerise,

    Heerlijk om je verslag op pakjesavond met miezerige regen te lezen, maar met een rood wijntje en een knapperend vuurtje in de houtkachel.
    Geweldig dat je al vorderingen bij de kinderen ziet, daar zal best verl tijd in gaan zitren, en het zal wel lans's eer zijn dat ze "moeten" werken, en als ze dat niet doen slaag krijgen, dat kunnen wij ons hier niet voordstellen, alhoewel wij vroeger ook mee moesten helpen en zo niet kregen wij ook straf, dus tijden veranderen gelukkig.

    Zojuist Sint Nicolaas uitgezwaaid, die nog altijd in zijn koets door het dorp rijd, gelukkig waren de Pietjes in de ouderwetse kleur en hadden heerlijke snoepjes bij zich. Op de halte van Sint was het akelig rustig, alle kindertjes grootgegroeid denk ik.
    Nig even lekker bij dr kachel en dan aan de Macaroni.
    Morgen vieren we de verjaardag van mijn mams die 91 jaar word.

  • 06 December 2014 - 11:05

    Pappie:

    Hey schatje,
    Werd weer tijd dit verslag

  • 07 December 2014 - 16:02

    Paps:

    Hi schat,

    Ik weet niet wat er met mijn vorige reactie is gebeurd, maar ik had meer geschreven dan "het werd tijd....."ha,ha. Het is altijd prettig jouw ervaringen terug te lezen al heb ik al reeds gehoord ban jee.
    Intussen heb ik je alweer gesproken en ook oma, opa, Urma en Jack vonden het ontzettend fijn om je stem te horen. Jammer dat we niet konden facetime dailen. Een ander keer gaan we dat proberen met oma en opa erbij, maar dit vonden ze ook al geweldig.
    Intussen is het hier een druillerige hollandse zondag, je mist daar niets aan, het is echt een dag om binnen te zitten bij de verwarming met een leuke film of zo. Vanbmorgen heb ik Ugur weer geholpen in zijn Turkse ontbijtrestaurant dus mijn dag was weer vroeg begonnen. Nu even chillen en het weekend afsluiten en morgenvroeg weer naar het werk.
    Geniet lekker van je weekend schat, en be sage, we love you all.

    Liefs,

    Pappie.

  • 08 December 2014 - 00:01

    Ad:

    Ben blij te horen dat het goed gaat met je. Zou haast jaloers op je worden lekker zonnetje kreeft wijntje ik zit hier in de kou met oliebollen. Groetjes ook namens collega van BBC en ACC .

  • 08 December 2014 - 07:58

    Raymond:

    Hoi Cerise,

    Klinkt allemaal hartstikke leuk wat je aan het doen bent, en je heb het zeker zo slecht niet nee met het weer en eten daar. Wens jou alvast fijne feestdagen toe, groetjes van hierzooo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Takoradi

Actief sinds 13 Okt. 2014
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 3795

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2014 - 01 Juli 2015

To Be Worldwide in Ghana

Landen bezocht: