Communiceren in Ghana - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Cerise - WaarBenJij.nu Communiceren in Ghana - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Cerise - WaarBenJij.nu

Communiceren in Ghana

Door: Cerise

Blijf op de hoogte en volg

15 December 2014 | Ghana, Takoradi


Terwijl er overal rijk versierde kerstbomen worden opgetuigd en de stad langzaam leeg stroomt omdat veel expats de feestdagen 'thuis' doorbrengen heb ik tijd om eens te schrijven over communicatie in Ghana als een buitenlander!

Allereerst wordt je op straat bijna door iedereen geroepen of aangesproken. Roepen gaat meestal niet op een voor onze bekende manier. Nee in Ghana roep je ppsssssstt of sssssttt als je aandacht van iemand wil. Dit geldt dus voor obers in een restaurant (voor de goede orde: als iemand dat ooit tegen mij zou doen in Nederland zou die persoon goede service zonder twijfel kunnen vergeten, maar ook zo ongeveer elke verkoper probeert je naar zijn kraam te lokken door Psssssstt sister te roepen! Zoals je ongetwijfeld kan begrijpen werkt pssstt sister bij zo ongeveer averechts...

Maar er is een alternatief voor psssstt or psssst sister: Obruni. Obruni betekent blanke en dit hoor je zo mogelijk nog vaker dan pssstt op een doorsnee dag. Waar in Malawi eigenlijk vooral de kinderen je aanspraken met blanke, wordt het hier minstens net zo vaak gedaan door volwassenen. Ghanese mannen zeggen vaak het volgende wanneer je niets vermoedend op straat loopt: Obruni... I love you!

Helaas had een wat te opdringerige Ghanese jongen vorige week pech. Mijn collega's van werk kwamen er achter dat hij me steeds lastig viel op straat en ze besloten daar wat aan te doen. Ik zat niets vermoedend in mijn kantoor toen er een mededeling kwam dat ik een bezoeker had. Totaal in de war liep ik naar de bibliotheek om daar de jongen aan te treffen op een stoel, terwijl mijn 3 collega's tegenover hem zaten en hem strak aankeken. Toen ik me bij het groepje voegde werd het me duidelijk wat zich daar precies afspeelde. De jongen zat op een hot seat en werd ondervraagd om te bepalen of hij mij waard was. Ze bleven vragen stellen als kan je kip kopen, kan je wijn betalen etc. Ze eindigden het verhoor met een bevel om voortaan hoogstens te zwaaien als ie mij zag, want hij was te arm om ooit kans te maken bij mij...Ik kon wel door de grond zakken en ik had zo'n medelijden met die arme jongen! Helaas moet ik toegeven dat de methode wel goed werkte, wanneer ik de jongen nu zie durft ie alleen nog voorzichtig naar me te zwaaien.

Het netwerk in Ghana is ook niet bevorderlijk voor de communicatie. het netwerk besluit af en toe dat bepaalde mensen je sms nooit ontvangen of uren later, terwijl smsen met andere personen geen enkel probleem is. Daarbij komen telefoontjes soms helemaal niet door en krijg je ook geen melding van gemiste oproepen. Dit is soms handig voor als je iemand wilt ontwijken, maar natuurlijk totaal onpraktisch als je juist iemand wilt bereiken! Daarbij werkt de stroom nog steeds vaker niet dan wel en moet je dus ook nog hopen dat een generatorloos persoon (zoals ik) zijn telefoon vroegtijdig heeft opgeladen.

Maarja met goede communicatie is het leven maar saai en functioneel he!

Liefs, of beter gezegd I'm coming! (betekent hier in Ghana het volgende: ik ga nu weg, maar ik kom weer terug)

Cerise




  • 15 December 2014 - 16:35

    Daddy:

    Hoi schat,

    Dat had je me niet verteld hè, van die lastige jongen ? ;-) wel fijn dat het op een toch wel ludieke manier is opgelost. Je hebt helemaal gelijk als we allemaal heel duidelijk met elkaar zouden communiceren zou de wereld inderdaad erg saai zijn. ha,ha.
    Hoe was je weekend, want voor jou gaat mirgen weer de week beginnen? Wij gaan hier ook zo langzamerhand richting de kerst en hebben afgelopen dagen de jaarlijkse lootjes voor bij opa en oma gemaakt en dit keer doen we het via het internet.
    Ik moet wel eerlijk bekennen dat het vreemd is dat plannen zonder jou ;-( we zullen aan je denken en je missen hoor !!!
    oh, ja had ik dat al gezegd, we vieren dit jaar de kerst bij pak thuis in Almere, en dat inclusief opa.
    Nu moeten we nog gaan afspreken wie wat gaat maken en meenemen qua eten.
    Noul lieverd, ik spreek je van de week en vrijdag skypen bij oma en opa.
    Liefs,

    Je Pappie

  • 25 December 2014 - 12:25

    Mam:

    Hoi lieverd,

    Dat je een mooie meid bent weten we al een poosje! Wat zal die jongen gebaald hebben zeg, hij kon vast wel door de grond zakken! Hier is het nu kerst, alles gaat goed hier en Ed heeft gisteren uitstekend gekookt! Hij mag nu iedere zondag koken zodat hij exact om 19.00 voetbal kan kijken! Is hij heel blij mee natuurlijk! Je ballon hangt boven mijn hoofd en het lieve kaartje staat naast mij.
    Wij wensen je fijne dagen toe aan het strand, in het hotelletje en spreken je gauw weer!
    Love you!!! Dikke kus mam, Ed en Ter.

  • 29 December 2014 - 18:04

    Rob En Corrie:

    Hoi Cerise,

    Lachen om je berichtje hoor, zou dar hier ook werken denk je? Zet zo'n jochie in en stoel kijk m strak aan vraag of ie je kan onderhouden, vervolgens.......... jammer, je bent haar niet waard, geweldig, maar idd wel en beetje zielig voor die knul.
    Ik hoop dat je gezellige kerstdagen hebt gehad en dat je je fam. niet te erg gemist hebt.
    Hier in de polder gaat alles goed, beetje aan de frisse kant, ik mis de zomer. We gaan de zomer maar opzoeken, is een betere optie.
    Cerise wij wensen je een gezellig uiteinde en een spetterend 2015
    Liefs Rob en Corrie


  • 05 Januari 2015 - 13:41

    Paps:

    First X-mas without your little girl, how is that for a father? let me tell you it sucks.........but the knowlegde that she somewhere far away enjying herself and mainly doing the doing she likes, what she has chosen to do: help children in a country far away from home and family. Help children with their education so that their future will maybe change in a positive matter, and all of that in my native continent Afrika........
    All that makes the mis you feeling fade away and being replaced by proud and appreciation, proud to have a daughter who has the wil and courage to follow her heart and step out of her comfort zone and do what she feel she needs to do. appreciate that she is willing to take the challenge a leave all she is used to behind and go for it, just to help children maybe upgrade their future being. Thats my girl..........;-0!

    Happy new year Sweetie.

    With love and kisses,
    Your dad,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Takoradi

Actief sinds 13 Okt. 2014
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 3786

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2014 - 01 Juli 2015

To Be Worldwide in Ghana

Landen bezocht: